Στην Οφηλία δεν πέθανε του Ναμπίλ Λαχλού, και σε μετάφραση της Μαρίας Λάζου Πορτολομαίου, πρωταγωνιστούν δύο πρόσωπα, δύο ηθοποιοί, δύο ρόλοι· πρόκειται για δύο σαιξπηρικούς ήρωες, τον Άμλετ και τον Μάκβεθ. Οι δύο άντρες είναι παράλυτοι σωματικά, αφού όπως λέει ο Άμλετ, Παραλύω το κορμί μου για να μη μου δημιουργήσει κανένα κακό η συνείδησή μου. Ωστόσο, η σκέψη τους παραμένει διεισδυτική και εναργής, παρόλο που συχνά μοιάζει συγκεχυμένη ή θολή. Μέσα από έναν παραληρηματικό διάλογο αναφέρονται στη διαχρονικά ιμπεριαλιστική πολιτική των ανθρώπων από την αρχαιότητα και τους ρωμαϊκούς χρόνους μέχρι τον Χίτλερ και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς και στην αποικιοκρατική πολιτική και τον φόβο των αλλόθρησκων.
Η ιστορία είναι εμπνευσμένη από την παν-αραβική απελευθερωτική ιδεολογία της εποχής που γράφτηκε και την απελευθέρωση της τέχνης στις μετα-αποικιοκρατικές αραβικές χώρες.
Αίτηση άδειας χρήσης παραστασιακών δικαιωμάτων
[πρόσωπα του έργου]
Μάκβεθ
Άμλετ
[απόσπασμα από το θεατρικό έργο
ΑΜΛΕΤ (τραγουδώντας)
Όταν γίνει αυτή η πουτάνα η επανάσταση, θα φύγουμε απ’ τη γη, θα πάμε στο φεγγάρι να κάνουμε έρωτα, έρωτα, έρωτα, έρωτα, έρωτα.
(Ο Μάκβεθ προσπαθεί να μιλήσει με ήχους και ψιττακισμούς, μετά αρχίζει να βγάζει αδιαμόρφωτες φράσεις.)
ΜΑΚΒΕΘ
Όταν σκέ… Όταν σκα… Όταν σκη… Όταν σκο… Όταν σκοφτ… Όταν σκεφτίζ… Όταν σκεφτάομαι. (Με φωνή εκστασιασμένη.) Όταν σκέφτομαι…
ΑΜΛΕΤ
Όταν σκέφτεσαι, τι;
ΜΑΚΒΕΘ
Πονάω.
ΑΜΛΕΤ (ξαναρχίζοντας το τραγούδι του)
Όταν γίνει αυτή η πουτάνα η επανάσταση, θα φύγουμε απ’ τη γη, θα πάμε να σωπάσουμε, στην άβυσσο, στην άβυσσο, στην άβυσσο.
ΜΑΚΒΕΘ
Λίγη μουσική, κύριε Άμλετ, περιμένοντας την πουτάνα την επανάσταση;
ΑΜΛΕΤ
Γιατί όχι;
ΜΑΚΒΕΘ
Γιατί όχι τι;
ΑΜΛΕΤ
Πώς γιατί όχι τι;
ΜΑΚΒΕΘ
Πώς, πώς γιατί όχι τι;
ΑΜΛΕΤ
Γιατί όχι τι, τι;
ΜΑΚΒΕΘ
Τι τι, πώς πώς;
ΑΜΛΕΤ
Koikoi?
ΜΑΚΒΕΘ
Koikoi Koikoi Koikoi?
ΑΜΛΕΤ
Kuikuikiukiukoikikou?
(Αρχίζουν να τιτιβίζουν σαν πουλιά που μαλώνουν.)
ΜΑΚΒΕΘ
Kuikuikiukiukoikikou Kuikuikiukiukoikikou?
ΑΜΛΕΤ
Τι, κύριε Μάκβεθ;
ΜΑΚΒΕΘ
Ησυχία. Σε ρωτάω: τι περιμένεις ν’ ακούσεις με το γιατί όχι;
ΑΜΛΕΤ
Με ρωτάς τι περιμένω ν’ ακούσω με το γιατί όχι; Και γιατί με ρωτάς τι περιμένω ν’ ακούσω με το γιατί όχι; Αφού δεν έχω τίποτα να σου πω, τίποτα να σου διαβάσω.
ΜΑΚΒΕΘ
Όχι! Μπορείς να μου πεις.
ΑΜΛΕΤ
Τι να σου διαβάσω;
ΜΑΚΒΕΘ
Να μου πεις αυτό που διαβάζεις;
ΑΜΛΕΤ
Πιστεύω, σ’ τ’ ορκίζομαι στην ψυχή μου και στη συνείδησή μου, πως δεν έχω τίποτα να σου πω που ν’ αξίζει τον κόπο να ειπωθεί.
ΜΑΚΒΕΘ
Αξίζει και πολύ.